Umów spotkanie już TERAZ! 502 608 519 multimebel@multimebel.pl

T46 Do Wrześni P65_C41

11 listopad 2018 r

Czerniejewo  – Psary Polskie – Września – Rakowo

41 km

Start/meta  Pobiedziska – 65 km

Start/meta Czerniejewo –   41 km

Temperatura 9 0C , słońce i  chmury, wiatr SSE 11 km/h

Trasa na każdy rower poza szosowym

Sam jestem zaskoczony, że dopiero dzisiaj opiszę trasę do Wrześni. 30 tysięczne miasto leży niedaleko od Czerniejewa. Pierwsza wzmianka o Wrześni pochodzi z 1256. Lokacja miasta nastąpiła w połowie XIV w. Miasto rozwinęło się na planie owalnicy wzdłuż traktu handlowego łączącego Kalisz z Gnieznem. Korzystne położenie miasta sprzyjało rozwojowi handlu i rzemiosła. W 1580 było tu 60 rzemieślników. Podczas wojny szwedzkiej w 1656 miasto zostało poważnie zniszczone. W wyniku II rozbioru Polski w 1793 miasto zostało włączone do Królestwa Prus. W wyniku zwycięskiego powstania wielkopolskiego  1806 roku w latach 1807-1815 Września wraz z całą Wielkopolską wchodziła w skład Księstwa Warszawskiego. Podczas Wiosny Ludów mieścił się tutaj obóz powstańców wielkopolskich 1848 roku. W drugiej połowie XIX w. istniało kilka zakładów przemysłowych: fabryka obuwia, fabryka powozów, betoniarnia, mleczarnia, cukrownia. Powstało również w tym okresie połączenie kolejowe Gniezno – Września – Oleśnica oraz Poznań – Września – Strzałkowo.

Międzynarodową uwagę przyciągnął strajk dzieci we Wrześni, który rozpoczął się 20 maja 1901 roku, po tym jak niemiecki nauczyciel wymierzył karę cielesną dzieciom za odmowę odpowiadania w języku niemieckim na lekcji religii. Zastrajkowało wówczas 118 uczniów i uczennic. Ich rodziców władze niemieckie ukarały więzieniem. Za przykładem dzieci wrzesińskich poszli uczniowie w innych szkołach zaboru pruskiego. W 1906 opór dzieci, podtrzymywany przez rodziców, przybrał postać powszechnego strajku. W fazie największego jego nasilenia strajkowało ok. 75 tys. dzieci w ok. 800 szkołach (na łączną ilość 1100 szkół).

W 1905 w mieście (noszącym wówczas nazwę Wreschen) mieszkało 7007 osób, w tym 65,4% Polaków, 28,9% Niemców i 5,5% Żydów. Ponad stuletnie panowanie pruskie zakończył wybuch powstania wielkopolskiego 1918-1919r. Po rozbrojeniu garnizonu pruskiego 28 grudnia 1918. Września powróciła pod władzę polską.

Obecnie miasto przeżywa olbrzymi rozwój dzięki pozyskaniu największej inwestycji zagranicznej jaka kiedykolwiek powstała w Polsce – 800 mln EUR koncernu VW przyłożyło się na powstanie fabryki samochodów dostawczych w Białężycach pod Wrześnią.

Z Czerniejewa kierujemy się na Neklę. Po zjechaniu z nowej ścieżki rowerowej obok drewnianego drogowskazu skręcamy w lewo, w leśny dukt prowadzący w kierunku Podstolic obok leśniczówki Daniele.

Tutaj sprawdźcie stan licznika, po 4,2 km od leśniczówki Daniele jest skrzyżowanie w lesie gdzie trzeba skręcić w lewo a po 150 m w prawo - dalej droga prowadzi prosto do Psarów Wielkich i Nowego Folwarku. Ja dzisiaj nie poznałem tego miejsca  po ubiegłorocznym huraganie, który tutaj zniszczył gigantyczne ilości drzew a krajobraz zmienił nie do poznania. Na szczęście kawałek dalej wśród wiatrołomów dojechałem do drogi na Psary Wielkie . Tutaj po lewej miniemy Country Club z hotelem i ujeżdżalnią koni. Jadąc prosto za skrzyżowaniem przy mostku po lewej zaczyna się ścieżka rowerowa wokół zalewu Wrześnicy. Prowadzi aż do parku Józefa Piłsudskiego we Wrześni. Płynąca leniwie Wrześnica nadaje urok tej trasie choć miejscami przydałoby się wyczyścić koryto rzeki. Po minięciu ronda jedziemy w kierunku rynku obok Kościóła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Stanisława Biskupa Męczennika.  Świątynię zbudowano w XV wieku w stylu gotyckim, w formie bazyliki o trzech nawach. Na rynku ratusz, budowla z 1910 roku dominuje w tym miejscu. Włodarze Wrześni starają się ożywić płytę rynku organizując między innymi plenerowe wystawy fotografii - dzisiaj Września na pocztówkach z początków XX wieku i dzisiaj. Niektóre porównania pokazują, że jeszcze dużo pracy trzeba włożyć aby miasto było jak z pocztówki. Powrót wzdłuż rzeki przez park do tamy na Wrześnicy ale teraz jedziemy wschodnim brzegiem zalewu i nową ścieżka rowerową, która wiedzie do Psarów Polskich. Tutaj do wyboru - można wrócić tak jak przyjechaliśmy albo drogą asfaltową do Czerniejewa. W Czerniejewie jedziemy ul. Pałacową i w prawo na Wierzyce, przy stacji benzynowej zaczyna się kolejna ścieżka rowerowa którą dojedziemy do Lipek i dalej w lewo do Rakowa. W Rakowie przy placu zabaw w lewo zaczyna się droga leśna do Czerniejewa. W spokoju dojeżdżamy ponownie  do miasteczka udekorowanego flagami na cześć 100 lecia Niepodległości Polski.